Foglalkozás megnevezése | Foglalkozás típusa | Foglalkozás vezetője |
Énekkar | Énekkar | Boncsér Gábor |
Erő fejlesztő | Iskolai sportkör | Dévai György |
Kondicionálás és képességfejlesztő foglalkozás | Iskolai sportkör | Lakatos-Széplaki Rita |
Labdarúgás | Iskolai sportkör | Dévai György |
Sportjáték | Iskolai sportkör | Nagy Timóteus |
Dráma szakkör | Szakköri foglalkozás | Szin Csilla |
Harang eggyüttes | Szakköri foglalkozás | Boncsér Gábor |
Kézműves foglalkozás | Szakköri foglalkozás | Kökényesi Istvánné |
Könyvtár | Szakköri foglalkozás | Kökényesi Istvánné |
Ökoszakkör | Szakköri foglalkozás | Lénárt György Lászlóné |
Természetjáró szakkör | Szakköri foglalkozás | Berta Zsóka |
Töprengő szakkör | Szakköri foglalkozás | Szucskóné János Zita |
Rajz szakkör | Szakköri foglalkozás | |
Túra szakkör | Szakköri foglalkozás | Bauer Ilona Katalin |
Az iskolában a nevelési és oktatási célok megvalósítását az alábbi egyéb (tanítási órán kívüli) tevékenységek segítik:
a) Hagyományőrző tevékenységek
Minden tanév folyamán az osztályok megemlékezést tartanak a Zenei világnapon, október 6-án, október 23-án, a magyar kultúra napján, március 15-én, a Költészet napján, a Föld napján, Nemzeti Összetartozás Napján.
Évről –évre megrendezésre kerülnek: mikulásnapi rendezvény, karácsonyi ünnepség, farsang, erdei iskola, Márton nap, gyermeknap, ballagás.
Az évet kirándulások és sportnapok színesítik.
b) Diákönkormányzat
A tanulók és a tanulóközösségek érdekeinek képviseletére, a tanulók tanórán kívüli, szabadidős tevékenységének segítésére az iskolában diákönkormányzat működik. Az iskolai diákönkormányzat munkáját az 5-8. osztályokban megválasztott küldöttekből álló vezetőség irányítja. A diákönkormányzat tevékenységét az iskola intézményvezetője által megbízott pedagógus segíti.
c) Diákétkeztetés
A tanulók számára – igény esetén – vagy napi háromszori étkezést (tízórai, ebéd, uzsonna) vagy csak ebédet (menzát) biztosít az intézmény. Az étkezési térítési díjakat a meghatározott módon kell befizetni.
d) 15:40 óráig való benntartózkodást biztosító délutáni foglakozások
A tanulószobai és délutáni elfoglaltságokon megfelelő pedagógiai környezetet kínálunk pályázat fenntartási kötelezettségeink részeként, különös tekintettel az informatika adta lehetőségekre az EFOP-3.11.1-17-2017-00010 „Szülő-Suli” – Tanulók iskolai előmenetelének javítása és a korai lemorzsolódás visszaszorítása az iskola-család együttműködésére alapozott egyéni fejlesztésein keresztül illetve az EFOP-3.1.5-16-
2016-00001 „A tanulói lemorzsolódással veszélyeztetett intézmények támogatása” pályázat fenntartási kötelezettség részeként.
A tanulók számára biztosítjuk a tanórákra való felkészülést, tanulás tanítása-, sport-, kézműves-, játék-, informatika foglakozásokkal tesszük színesebbé a szabadidő hasznos eltöltését.
e) Tehetséggondozó és felzárkóztató foglalkozások
Az egyéni képességek minél jobb kibontakoztatását, a tehetséges tanulók gondozását, valamint a gyengék felzárkóztatását az egyes szaktárgyakhoz kapcsolódó tanórán kívüli tehetséggondozó és felzárkóztató foglalkozások segítik.
- Az 1-8. évfolyamon az egyes tantárgyakból gyenge teljesítményt nyújtó tanulók képességeinek fejlesztésére felzárkóztató foglakozást szervezünk.
- A 8. évfolyamon a továbbtanulás, a középiskolai felvétel elősegítésére a gyenge eredményt elérő tanulók részére felzárkóztató, a jó eredményt elérő tanulók részére képesség fejlesztő órákat tartunk heti egy órában magyar nyelv és matematika tantárgyakból.
- További tehetséggondozó és felzárkóztató foglalkozások indításáról – a felmerülő igények és az iskola lehetőségeinek figyelembe vételével – minden tanév elején az iskola nevelőtestülete dönt.
f) Képesség-kibontakoztató felkészítés és integrációs felkészítés
Az iskola – amennyiben a feltételek adottak a nevelési-oktatási intézmények működéséről szóló miniszteri rendeletben szereplő előírásoknak – a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók szociális helyzetéből és fejlettségéből eredő hátrányainak ellensúlyozása céljából képesség-kibontakoztató és integrációs felkészítést szervez.
A képesség-kibontakoztató és integrációs felkészítés keretei között a tanulók
- egyéni képességének, tehetségének kibontakoztatása,
- fejlődésének elősegítése,
- a tanuló tanulási, továbbtanulási esélyének kiegyenlítése folyik.
Integrációs felkészítésben vesznek részt azok a képesség-kibontakoztató felkészítésben részt vevő tanulók, akik egy osztályba, osztálybontás esetén egy csoportba járnak azokkal a tanulókkal, akik nem vesznek részt a képesség-kibontakoztató felkészítésben.
A képesség-kibontakoztató felkészítésben részt vevő tanulók nevelése-oktatása, tudásának értékelése az oktatásért felelős miniszter által kiadott program alkalmazásával történik.
g) Iskolai sportkör
Az iskolai sportkör foglalkozásain részt vehet az iskola minden tanulója. Az iskolai sportkör a tanórai testnevelési órákkal kiegészítve biztosítja a tanulók mindennapi testedzését, valamint a tanulók felkészítését a különféle sportágakban az iskolai és iskolán kívüli sportversenyekre.
h) Szakkörök
A különféle szakkörök működése a tanulók egyéni képességeinek fejlesztését szolgálja. A szakkörök jellegüket tekintve lehetnek művésziek, életvitel és gyakorlatiak, szaktárgyiak, de szerveződhetnek valamilyen közös érdeklődési kör, hobbi alapján is. A szakkörök indításáról – a felmerülő igények és az iskola lehetőségeinek figyelembe vételével – minden tanév elején az iskola nevelőtestülete dönt. Szakkör vezetését – az
intézményvezető beleegyezésével – olyan felnőtt is elláthatja, aki nem az iskola dolgozója.
i) Versenyek, vetélkedők, bemutatók
A tehetséges tanulók továbbfejlesztését segítik a különféle (szaktárgyi, sport, művészeti stb.) versenyek, vetélkedők, melyeket az iskolában évente rendszeresen szervezünk. A legtehetségesebb tanulókat az iskolán kívüli versenyeken való részvételre is felkészítjük.
A versenyek, vetélkedők megszervezését, illetve a tanulók felkészítését a különféle versenyekre a nevelők szakmai munkaközösségei vagy a szaktanárok végzik.
j) Témahetek, témanapok (projekthetek, projektnapok)
Az iskola nevelői a tantervi követelmények eredményesebb teljesülése, a nevelőmunka elősegítése céljából a tanulók számára projektoktatást (témaheteket, témanapokat) szerveznek. A projektoktatás egy iskolai napon legalább három órát meghaladó foglalkozás vagy több iskolai órán, tanítási napon át zajló tanítási-tanulási folyamat.
Ennek során – elsősorban – a tantárgyi rendszerbe nehezen beilleszthető ismeretek feldolgozása történik egy-egy témakör köré csoportosítva a gyerekek aktív részvételével zajló közös, sokféle tevékenységre építve. A hosszabb (több napos, egy hetes) témahetet (projekthetet) a tanulócsoportok – ismereteket összegző vagy művészeti – bemutatója zárja. Iskolánkban évente ismétlődnek azok a téma napok, amelyek az
egészségvédelemmel, az elsősegélynyújtással, a természet- és környezetvédelemmel illetve a honismerettel kapcsolatos ismereteket dolgozzák fel. A hosszabb (több napos, egy hetes) témaheteken feldolgozásra kerülő ismereteket a nevelők szakmai munkaközösségei az iskola éves munkatervében határozzák meg.
k) Tanulmányi kirándulások
Az iskola nevelői a tantervi követelmények eredményesebb teljesülése, a nevelőmunka elősegítése céljából a tanulók számára tanulmányi kirándulásokat szerveznek a lakóhely és környékének természeti, történelmi, kulturális értékeinek megismerése céljából.
l) Osztálykirándulások
Az iskola nevelői a tantervi követelmények eredményesebb teljesülése, a nevelőmunka elősegítése céljából az osztályok számára évente egy alkalommal osztálykirándulást szerveznek. Az osztálykiránduláson való részvétel önkéntes, a felmerülő költségeket a szülőknek kell fedezniük. Az iskola nevelői a pályázati lehetőségek minél jobb kihasználásával törekednek arra, hogy ezeken a programokon a nehezebb szociális körülmények között élő családok – elsősorban halmozottan hátrányos helyzetű – gyermekei is részt tudjanak venni.
m) Múzeumi, kiállítási, könyvtári és művészeti előadáshoz kapcsolódó foglalkozás
Egyegy tantárgy néhány témájának feldolgozását, a követelmények teljesítését szolgálják a különféle közművelődési intézményekben, illetve művészeti előadásokon tett csoportos
látogatások. Az e foglalkozásokon való részvétel – ha az költségekkel is jár – önkéntes.
A felmerülő költségeket a szülőknek kell fedezniük. Az iskola nevelői a pályázati lehetőségek minél jobb kihasználásával törekednek arra, hogy ezeken a programokon a nehezebb szociális körülmények között élő családok – elsősorban halmozottan hátrányos helyzetű – gyermekei is részt tudjanak venni.
n) Szabadidős foglalkozások
A szabadidő hasznos és kulturált eltöltésére kívánja a nevelőtestület a tanulókat azzal felkészíteni, hogy a felmerülő igényekhez és a szülők anyagi helyzetéhez igazodva különféle szabadidős programokat szervez (pl. túrák, kirándulások, táborok, színház- és múzeumlátogatások, klubdélutánok, táncos rendezvények stb.).
o) Iskolai könyvtár
A tanulók egyéni tanulását, önképzését a tanítási napokon látogatható iskolai könyvtár segíti.
p) Az iskola létesítményeinek, eszközeinek egyéni vagy csoportos használata
A tanulók igényei alapján előzetes megbeszélés után lehetőség van arra, hogy az iskola létesítményeit, illetve eszközeit (pl. sportlétesítmények, számítógép stb.) a tanulók – tanári felügyelet mellett – egyénileg vagy csoportosan használják.
q) Hit- és vallásoktatás
Az iskolában a területileg illetékes, bejegyzett egyházak – az iskola nevelő és oktató tevékenységétől függetlenül – hit- és vallásoktatást szervezhetnek. A hit- és vallásoktatáson való részvétel a tanulók számára önkéntes. Az Etika/Hit és erkölcstan órákon a részvétel kötelező.