Kreta bu2  kreta e ugyint  fb oldal  

Életadó víz és a Beszámoló

Életadó víz

 

logo

1. Fenntartó adatai:

1.1 Fenntartó neve:Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzata
1.2 Fenntartó címe:3525 Miskolc Városház tér 8.
1.3 A projekt TÁMOP azonosítója:TÁMOP 3.1.4-08/2-2009-0148

2. Intézmény adatai:

2.1 Intézmény OM azonosítója:028980
2.2 Régió:Észak-magyarországi
2.3 Intézmény neve:Bulgárföldi Általános és Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Iskola

2.4 Intézmény címe:

Irányítószám:3534
Telepules:Miskolc
Közterület / házszám:Fazola Henrik u. 2.
2.5 Feladatellátási hely neve:Bulgárföldi Általános és Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Iskola

2.6 Feladatellátási hely címe:

Irányítószám:3534
Telepules:Miskolc
Közterület / házszám:Fazola Henrik u. 2.

3. Kapcsolattartó:

3.1 Kapcsolattartó neve:Kandóné Szewczuk Anna
3.2 Telefonszáma:46530534
3.3 E-mail címe:Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

4. Az innováció jellemzői:

4.1 Az innováció címe:
Életadó víz

4.2 Az innováció tömör tartalmi leírása:(max. 500 karakter)
A tervezett foglalkozások nemcsak az ismeretek átadásáról szólnak, hanem aktivizálják és rendszerezik a tanulók meglévő ismereteit, kreatív gondolkodásra késztetnek, az élményszerű és a játék közben szerzett tudás elveinek alkalmazására ösztönöznek. A témát feldolgozzuk tanórákon, tanórán kívüli foglalkozásokon (napköziben, tantárgyi házi versenyeken, „Ki mit tud” vetélkedőn), a víz témáját érintő kirándulásokon (túrák alatt a Bükkben, egy kajakos edzés vagy a Miskolci Vízművek látogatásakor).

4.3 Az intézmény saját web-oldala, ahol az innovációt közzétették:
http://www.bulgarfoldi-mc.sulinet.hu/

4.4 Az innováció újdonságértéke az intézmény életében:(max. 500 karakter)
Minden tanulónk számára szeretnénk az „Életadó Víz” eseménysorozattal olyan lehetőséget teremteni, mely által a személyes megfigyelésből és átélésből származó ismeretet rendszerezhetik és kiegészíthetik. Szeretnénk, hogy tudatosuljon bennük a víz szerepének fontossága, alakuljon ki és fejlődjön a személyes felelősségérzetük a környezetük iránt.
Eljuthatunk olyan helyekre, ahova általában nincs módjuk: pl. vízműveknél a vízgazdálkodás folyamatait tanulmányozhatjuk - vagy a barlangfürdőben nemcsak a gyógyvíz hatását élvezhetjük.


4.5 A humánerőforrás:(max. 500 karakter)
Iskolánk minden tanulója aktív részt vevője a programnak. A projektben kiemelten segítő személyek a következők: iskolavezető, tanárok, nevelők, szabadidő szervező, DÖK - segítő tanár. Külsős segítőink: szülők, a városi uszoda vezetője, a Mivíz Kft. dolgozói, a BNP munkatársai.

4.6 A fejlesztés alapdokumentumait itt töltheti fel: pl. projektterv, tanmenet, témahét, stb.

4.7 Az innovációt bemutató egyéb dokumentumokat itt töltheti fel: kép, hang, videó, stb.

5. Információk az innovációt hasznosítók számára:

5.1 Az innováció típusa:

- Tanulásszervezési eljárások
- Oktatási-nevelési módszerek
- Tananyagfejlesztés

5.2 Az innováció mely intézménytípusban alkalmazható:

- általános iskola

5.3 Az innováció megvalósításához szükséges időkerete: 0

5.4 Egyéb megjegyzések:(max. 500 karakter)

A jelen Saját innovációt regisztráló Intézmény ezúton kijelenti, hogy a Saját innováció regisztrációja, felhasználása illetve a felhasználás engedélyezése harmadik személyek jogát nem sérti.
Az Intézmény felelős minden olyan kárért, amely a jelen nyilatkozatban foglaltak megsértéséből akár az Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaságot, akár harmadik személyeket ér.

Ezen adatlap kinyomtatásával az Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. igazolja, hogy a TÁMOP 3.1.4-es pályázó intézmény a Saját innováció nyilvánosságra hozási kötelezettségének megfelelt, a feltöltött Saját innováció 2010.06.22 napján a http://kosar.educatio.hu felület adatbázisába került.

 

Kelt.: .................................................... 2010.06.22

 

 

 


 

Életadó víz - Beszámoló

 

logo

A témahét előzményei

Egyre nagyobb hangsúlyt kap az oktatásban a témacentrikus gondolkodásmód. Ennek egyik kifejezője a témahét tartása az oktatási intézményben, illetve a több hétig tartó eseménysorozat adott téma körül.

 Iskolánkban már két ízben szerveztünk és bonyolítottunk le ilyen jellegű projekteket. Megvalósításukkor a kompetencia alapú oktatás elveit, egyenlő hozzáférést és elsősorban új tanulás-szervezési eljárásokat alkalmaztunk. A tanulók több héten át aktívan vettek részt a számukra szervezett tanórákon és a tanórán kívüli foglakozásokon, nagy érdeklődéssel követték az eseményeket; készültek, szerepeltek és elmondásuk szerint élvezték a programokat.

Folytatásként 2011 márciusára, a Víz Világnapjához kapcsolódóan készül a következő témahét „Életadó Víz” címmel, melynek keretében tervezzük a tanórai és tanórán kívüli, valamint az iskolán kívüli foglalkozásokat is.

 

Az „Életadó Víz” témahét céljai

Az eseménysorozat folyamán azt szeretnénk, hogy:

  • a tanulók átfogó ismereteket szerezzenek a víz jelentőségéről; tudják, mi a szerepe a természetben, az élet kialakulásában és fenntartásában,
  • ismerjék meg a vizet, életünk fő elemét, mint anyagot,
  • ismerjék meg Magyarország vízkészletét és Miskolc ivóvízellátását,
  • ismerjenek meg néhány irodalmi, zenei illetve képzőművészeti vízzel kapcsolatos alkotást, mint a víz szépségének, erejének kifejezőit,
  • a tanulóinkban tudatosítsuk, környezetvédelmi szempontból mennyire fontos szerepe van a víznek.

A megismerés fő forrása: a gyermek tapasztalata, érdeklődése. A tervezett foglalkozások sokasága nem csak az ismeretek átadásáról szól, hanem aktivizálja és rendszerezi a tanulók meglévő ismereteit, kreatív gondolkodásra késztet, az élményszerű és a játék közben szerzett tudás elveit alkalmazza.

A projekt megvalósítása során a következő képességeket szeretnénk fejleszteni:

  • tudatosuljon a tanulóinkban, hogy a víz érték, óvjuk tisztaságát
  • a környezettudatos gondolkodásmód
  • az információ-gyűjtés és szelektálási készség
  • a megszerzett ismeretek lényegének kifejezése szóban és képben
  • a tanult, illetve gyűjtött anyag emlékezetben tartása és felidézése
  • a kreativitás és esztétikai érzék fejlesztése
  • a vizek szépségének, erejének, több arcának tudatosítása és átélése az irodalom, a zene, a képzőművészet nyelvén.

 

Céljaink a tanulói összetétel függvényében

Iskolánk tanulói összetétele erősen differenciált.

A magyar-angol két tannyelvű osztályok diákjai átlagosan jó anyagi háttérrel rendelkező családból valók, jó képességűek és a tanulást támogató családi háttérrel rendelkeznek.

A tanulóink nagyobb része viszont hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű. Bár sokszor a természethez közelebbi környezetben élnek, a támogató családi légkör hiányában vagy a mély szegénység miatt sokkal kisebbek az esélyeik az átfogó világkép alkotására. Ők általában nem jutnak ki a közvetlen lakóhely és az iskola környezetéből, hiányzik a szülői magyarázat a világról. Az ingerszegény környezet nem ad lehetőséget műveltségük gyarapítására, nem ébreszt és nem is támogat ilyen jellegű igényeket. A kulturális eseményekben való aktív részvétel és átélés is kimarad az életükből: nem jutnak el se moziba, se színházba – csakis az iskola által; nem ismerik városunk nevezetességeit, közintézményeit.

Éppen ezért minden tanulónk számára szeretnénk az „Életadó Víz” eseménysorozattal olyan lehetőséget teremteni, mellyel a személyes megfigyelésből és átélésből származó ismereteiket rendszerezhetik és kiegészíthetik. Szándékunk, hogy tudatosuljon bennük a víz szerepének fontossága, alakuljon és fejlődjön a személyes felelősség érzése a környezetük iránt. E mellett - a játék által nyújtott élményt és örömöt átélve - lássanak városunkban és környékén e témával kapcsolatos nevezetességeket is. Jussanak be olyan helyre, ahova általában nincs módjuk és lássanak ott vízzel kapcsolatos dolgokat /pl. vízműveknél a vízgazdálkodás folyamatait, a barlangfürdőben a gyógyvíz hatását /.


A témahét indítása és tartalma

Az eseménysorozatot 2011 márciusában tervezzük. Egy rövid nyitóünnepséggel indítanánk el, amelyen ismertetnénk a gyerekekkel a témahét céljait, a foglalkozások fajtáit és az egyéb tervezett programokat, azok sorrendjét és időpontjait, az osztályok feladatait.

 

Az iskola feldíszítése

Az iskolatermek, folyosók díszítését alapvetően a rajz és technika órákon készített munkák biztosítják: rajzok, plakátok, hajtogatott csónakok és hajók, kivágott vízi állatok figurái, színezett víz főtémájú képek, tutajok, vízimalmok munkadarabjai stb.
Azon kívül az egyes osztályok és szakköri csoportok elkészítik a témához kapcsolódó faliújságjukat, amelyek a házi tantárgyi versenyeken felhasználható információkat is tartalmazzák majd. Ezeket a faliújságokat az iskolaépület mindenki által jól elérhető részein helyezzük el: a folyosókon és az aulákban.

A gyerekeket és szüleiket megkérjük arra, hogy ha otthonaikban van akvárium, kölcsönözzék azt a rendezvényhét idejére a tantermek díszítése céljából. Tanáraink is hasonló felajánlást tettek. Ily módon a tantermekben a munkadarabok és képek mellett megjelennek majd a vízi világ élő elemei is.

 

A foglakozások fajtái

A témahét idejére tervezett foglalkozások és programok alapvetően háromfélék:     1.tanórák, 2.tanórán kívüli,az iskolában délutánra tervezett foglalkozások, 3. iskolán kívüli foglalkozások.

 

1. Tanórák

Tanáraink minden egyes tantárgyból megalkottak évfolyamonként legalább egy, a témához kapcsolódó óratervet, melyben meghatározták az óra céljait, az alakítandó vagy fejlesztendő készségeket, az érintett kompetencia területeket. Rámutattak az összefüggésekre tananyagon belül és/vagy más tantárgyakkal, megnevezték az órán alkalmazott módszereket, felsorolták vagy mellékletként csatolták a felhasználásra szánt szemléltető anyagot. Az óratervek kidolgozásakor a gyakorlatiság elve vezérelt minket, hiszen a következő tanévben a megvalósításukat nem biztos, hogy az a tanító/tanár végzi majd, mint aki a terv alkotója. Így a tanóra levezetéséhez szükséges tananyag elnevezése és elérhetősége fontos tényező. Mivel az iskolánkban magyar-angol tanítási nyelvű osztályok is vannak, azokon az évfolyamokon, ahol általános és tagozatos osztály is működik, ott az egyes tantárgyakból két óraterv is készült, ahogyan ezt az eltérő tanmenet is igényli.

Az „Életadó Víz” témájú tanórák megvalósítása a témahét első hetében történik, és a második hétre tervezett tantárgyi házi versenyekhez szükséges alapismereteket nyújtja.

A testnevelés óraterveket csak az általános tagozatnak készítettük elő, hiszen  iskolánkban egész tanévben az órarendbe beépített úszásoktatás folyik, melyen főleg a két tannyelvű osztályok tanulói vesznek részt. Ezekben az osztályokban a vízi sportolás a heti kétszeri úszás óra formájában megjelenik.  A többi osztály testnevelés óráira a témahét idején a vízhez kapcsolódó játékokat terveztek  a tanítók és a testnevelő tanárok.

Minden évfolyam összes tantárgyainak óraterve a mellékletben található.

2. Tanórán kívüli, az iskolában délutánra tervezett foglalkozások:

  • napközis kézműves foglalkozások – „szárazakvárium” alkotása a gyerekek által elkészített papírhalakkal és egyéb vízi élőlényekkel; egy dobozban „úszkáló”delfin alakjának létrehozása; vitorláshajó alkotása  rongydarabokból
  • halászat-témájú játékok alsós gyerekeknek: Hal a hálóban és Halászfogó (leírás a mellékletben)
  • napközis csoportközi nagy sorverseny (lebonyolítása az iskolaudvaron ajánlott, amennyiben az időjárás lehetővé teszi - öt „vizes” végrehajtható feladattal, melynek leírása a mellékletben található). A napközibe járó gyerekek viszonylag nagy létszáma, valamint különböző kora miatt ennek a versenynek lebonyolítását három alkalommal tervezzük: 1. első és második oszt., 2. harmadik és negyedik oszt., 3. ötödik és hatodik oszt. tanulóira lebontva, hogy minden gyerek részt vehessen benne; felelősök a napközis kollégák.
  • tantárgyi versenyek, melyeknek főtémája a tanórák keretében leadott „Életadó Víz” témakörhöz kapcsolódó tananyag, valamint az iskola folyosóin és auláiban elhelyezett faliújságok tartalma. A versenyek megszervezése és lebonyolítása a szaktanárok feladata; a versenyek eredményeinek kihirdetése és győzteseinek megjutalmazása a témahetet záró rendezvényen történik majd.
  • rajzverseny, melyet a nyitó rendezvényen hirdetünk meg iskolánk tanulói részére. Olyan rajzokat, festményeket, plakátokat várunk, amelyek a vízzel, a víz értékével, felhasználásával, fontosságával, életünkben betöltött szerepével, szépségével hozhatók összefüggésbe. A rajzok kapcsolódjanak a gyerekek saját életéhez, környezetéhez, élmény-, illetve képzeletvilágához. Minden gyerek csak egy rajzzal pályázhat, szabadon választhat technikát (ceruza, zsírkréta, tempera, vízfesték). Az elkészült pályázati munkákat kiállítjuk az iskola aulájában. A legszebbeket a városi Víz Világnapja alkalmából kihirdetett rajzversenyre küldjük. Eredményhirdetés a programzáró rendezvényen; felelős tanár - rajzszakos tanár.
  • Ki mit tud? – a diákönkormányzat által szervezett iskolai rendezvény, melynek a főtémája ez alkalommal is „ A víz”: víz témájú dalok, versek és hangszeres darabok; felelős tanár- DÖK munkáját segítő tanár.

3. Iskolán kívüli foglalkozások

  • Egész napos kirándulások a Bükk-hegységbe /akár hétvégén is/ egy természetjáró csoporttal, ahol források sokasága / Garadna-patak, Szinva-patak és mellékerei, Hámori-tó /, a karszt jelenségek (víznyelők, barlangok, valamint egész évben nyitva tartó, idegenvezetéssel rendelkező Szent István-cseppkőbarlang) számtalan lehetőséget nyújt a vízzel kapcsolatos megfigyelésekre, képet adván a természetben betöltött szerepére, fontosságára.
  • Mozi látogatás: a Cinema City Miskolc felajánlott a város iskolái részére különleges filmvetítéseket számos témában, többek között a Víz Világnapjához kapcsolódóan is. Ezen ajánlat szerint két film kapcsolódik ehhez az ünnephez: „A kék mélység” – ismeretterjesztő film és a „Némo nyomában” mesefilm. Különösen nagy élményt nyújthat a gyerekeknek a 3 dimenziós technikával készített „ A kék mélység” c. film, mely a víz szerepét mutatja be az élet kialakulásában, valamint az óceáni és tengeri életformákat.
  • Vízi sportok – kajakosok és vízilabdások edzéseinek meglátogatása: a miskolci kajak-kenusok egyik edzésének meglátogatása március hónapban. Szárazföldi edzés a Selyemréti Strandfürdőn, mely a tanmedencében történik. Április hónapban pedig szabadtéri edzések látogatása a Csorba-tónál. A Vízilabda és Úszó Klub (VUK) edzéseinek megtekintése a Selyemréti Strandfürdőn, beszélgetés a sportolókkal.
  • Miskolci Vízművek látogatása több csoporttal az intézmény különböző színhelyein:
    • szennyvíztisztító telep látogatása max. 40 fős csoporttal, magasabb létszám esetén több csoport is szervezhető; megközelítés tömegközlekedéssel és 4 kilométeres sétával; a szennyvíztelep látogatásának időtartama kb. 1 óra, mely idő alatt a helyi labort is megtekinthetjük.
    • a számítógépes ivóvíz - elosztás távfelügyeleti rendszerének megtekintése Miskolc- Tapolcán, ahol egy régi gépház épületében a hatvanas - nyolcvanas években működő, de a jelenleg már üzemen kívül lévő gépeket is megtekinthetjük; a csoport/csoportok létszáma 20-30 fő.
    • az ivóvizes labor megtekintése a MIVÍZ főtelepén, ahol kémiai és bakteriológiai vizsgálatokkal ellenőrzik a város ivóvizének minőségét; a csoport létszáma 10-15 fő.
    • a Miskolci Vízművek üzemeltet egy Vízműves Múzeumot a Mélyvölgy utcában egy régi hidroforházban, melynek látogatása sok élményt nyújthat majd a gyerekeknek. Jelenleg a múzeum zárva tart az épület statikai gondjai miatt, rendbetétele tavaszra várható. A témahét előtt érdeklődni kell majd újra a múzeum állapotáról és esetleges nyitva tartásáról.
    • a Miskolci Vízművekhez illetve különböző telepeire történő látogatásokat március elején egyeztetni kell az intézménnyel az időpontok és a létszámok tekintetében.
  • Miskolc-tapolcai Barlangfürdő látogatása, ahol a gyerekek nemcsak fürödhetnek, hanem fürdés közben megnézhetik a víz földalatti ténykedésének eredményeit is - megérinthetik a vízkő lerakódásait a barlang falain, lépcsőin, de megtekinthetik a fürdő balneológiai osztályát is, amelyet egy helyi alkalmazott mutatna be nekik; a gyógyvizes kezelések sokféle lehetősége során pedig megismerhetik a víz gyógyító erejét.
  • Bulgárföldi Kupa úszóverseny, melyet iskolánk rendez városi szinten. A versenyszervezési feladatok:
    • a verseny időpontjának rögzítése
    • az uszoda kibérlése
    • a versenykiírás leírása: a verseny célja, a verseny rendezője, a verseny helye és ideje, a versenyen résztvevők nevezési feltételei, nevezési idő, nevezési díj, a helyezések eldöntése, díjazás, versenyszámok, iskolák meghívása írásos formában, az érmek és kupák beszerzése, a versenybíróság kiértesítése, megszervezése, a verseny lebonyolítása, jegyzőkönyvkészítés, pénzügyi elszámolás az iskola felé.
  • Víz Világnapi úszóversenyen való részvétel tanulóinkkal a Kemény Dénes Sportuszodában, mely nemzetközi úszóverseny, s diákjaink, már hagyományőrzően minden évben képviselik iskolánkat, s mindig az első három hely valamelyikét hozzák el. Lehetőség szerint az iskolatársak szurkolását is biztosítjuk versenyzőink részére. A rendezvény időpontja egy péntek délután és/vagy szombati nap.

 

Témahét záró rendezvénye

A záró rendezvényt jó idő esetén természetes környezetben, a Bükki Nemzeti Park területén, a  Majális parkban tervezzük megrendezni. Közelében található Miskolc város legnagyobb élő vízfolyásának, a Szinva-pataknak a város által szabályozatlan, természetes környezetben lévő patakmedre, illetve a már kikövezett, zsilippel ellátott szabályozott, mélyített vízmeder is.

A helyszínt iskolánktól alig félórás utazással szakmai tanulmányi kirándulás keretében  /városi autóbusszal,  valamint 15 perces sétával/ közelítjük meg.

Akadályverseny

A környéken egy 6 állomásból álló tanulmányi- és ügyességi akadályversenyt rendezünk az elmúlt tanévekben tanultakra alapozva, az általános ismereteket felidézve, a szakmai hét ismereteire támaszkodva. Helyszínenként a különböző tantárgyak vízzel kapcsolatos témáit helyezzük előtérbe.

Az állomások tervezett témakörei, természetesen a korcsoportoknak megfelelő kérdésekkel készülnek, külön alsó és felső tagozat részére:

  1. Környezetismeret/földrajz: A természetes és mesterséges vízfolyásaink, állóvizeink ismerete - különös tekintettel Miskolc város földrajzi környezetére.
  2. Környezetismeret/biológia: A vízi és vízparti élővilág növényeinek, állatainak felismerése, jellemzése.
  3. Matematika/fizika: Űrmértékek átváltása. Számítási feladatok a terepen végzett mérések alapján. A vízfolyás sebességének, vízhozamának meghatározása.
  4. Magyar irodalom/ének: Vizes témájú irodalmi, illetve népzenei művek szókirakó játékkal való felismerése, eléneklése.
  5. Testnevelés: Ügyességi játékok, vizes feladatok: „lajhármászás” patak fölött, pallón egyensúlyozás patakmeder fölött, PET palack vízzel való megtöltése kanállal időre stb.
  6. Környezetvédelem: Vizeink védelme - különös tekintettel az ivóvízbázisokra, melyek városunkat látják el az éltető vízzel.

Különös, nyitó feladat: A csapatok, osztályok a záró rendezvényre érkezéskor leadnak egy általuk készített alkotást, amelyet csak újrahasznosítható anyagból /PET palack, papír, fém, üveg stb./ készíthetnek, témája egy „képzeletbeli vízi lény”.

Rossz idő esetében iskolánk tantermeiben alakítanánk ki az állomások helyszíneit.

Túrák

Szabadtéri záró programunk: a felsős tanulók a pedagógusok kíséretében felkeresik egy kb.30 perces túra keretében a környék egyik ismert forrását, a Király-kutat, majd a Kecskelyuk-barlangot nézik meg. Alsós diákjaink városunk Vadasparkjában tesznek egy sétát, különös figyelmet szentelve a vízben, víz közelben élő állatokra, mely a Majális park közvetlen közelében található.

Műsor

A rendezvény zárásaként rövid műsort, eredményhirdetést, az alkotások kiállítását tervezzük a kiinduló állomásunknál, a Majális Parkban lévő nagy színpadnál, ahol a gyerekek a témahét alatt tanult dalokat és verseket adhatják elő, továbbá az egész projekt idején lezajlott összes verseny eredményeit hirdetnénk ki: úszóversenyek, iskolai háziversenyek, Ki mit tudok, délutáni napközis sorverseny, rajzverseny és az aznapi akadályverseny eredményeit is. Nem megfelelő időjárás esetén a tornateremben rendeznénk meg a témahét zárását, amikor a programot természetismereti dokumentumfilmek vetítésével is bővíthetnénk / pl.: Homoki - Nagy István: Vadvízország, Cimborák: Nádi szélben /.

 

Zárszó

Jelenleg a világon egymilliárd ember nem jut megfelelő minőségű ivóvízhez, és évente kétmillióan halnak meg a szennyezett víz okozta különféle betegségekben. Az élő víz megóvása mellett kiemelt fontosságú a környezetvédelem is, hiszen a környezet megóvása nélkül nincs tiszta víz. Iskolánk a társadalmi felelősségvállalás részének tartja azt, hogy a felnövekvő generációt megtanítsa a tiszta víz értékének megbecsülésére, a környezetvédelem fontosságára. Úgy gondoljuk, hogy a környezet-, egészség-, illetve víztudatos nevelést már kisdiák korban el kell kezdeni, gyermekeinket ebben a szellemben kell nevelni.
Szerintünk az „Életadó víz” eseménysorozatunk e célt hivatott szolgálni.