Zöld Program
DÖK szerepe a környezetvédelemben
I. Törvényi háttér
• Az Alkotmány környezetvédelemmel, oktatással, neveléssel és az egészséges környezethez való joggal kapcsolatos paragrafusai
• Környezet- és természetvédelmi jogszabályok
• Környezetvédelmi Törvény (1995. évi LIII. Törvény)
- Ember és környezet harmonikus kapcsolat
- Környezetvédelem
- Fenntartható fejlődés
- Állampolgári jog a környezet ismerete és fejlesztése (54§ 1 cikkelye)
- A NAT része
• Természetvédelmi törvény (1996. LIII. Törvény)
• Hulladék-gazdálkodási törvény (2012. CLXXXV. Törvény)
• ENSZ. 54. közgyűlése – az oktatás minden szintjét és formáját áthassa a fentarthatóság, a környezet- és az egészségvédelem alapértéke.
II. Pedagógiai alapelveink:
• Az ember, a természet és viszonyuk minél teljesebb megismertetése: tiszteletükre, szeretetükre, megbecsülésükre való nevelés – természettudatos nevelés
• Érzelmi és fizikai biztonságot nyújtó környezet kialakítása. – biztonságos környezet
• Érzelmi nevelés
• Egészséges életmód igényének kialakítása.
• Figyelmes, inger- és élmény gazdag, feladatokkal teli mindennapok megteremtése.
• Esélyegyenlőség biztosítása
• A játék elsődleges szerepe a gyermekek, fiatalok nevelésében.
• Változatos tájékozódási, tapasztalatszerzési lehetőségek biztosítása.
• Egyéni érdeklődés, alkotói képességek kibontakoztatása,
• Család, iskola, közösségek együttműködésének kialakítása a környezeti nevelésben.
III. A DÖK Zöld programjának megvalósítási feltételei
1) Iskolai háttér:
• a tevékenységek megvalósításához nyújtott segítség - támogatás
• hirdető felületek (osztályban faliújság, rádió, honlap, porta, aula, folyosók...)
• támogató, segítő pedagógus
• osztályokban a természettudományos tantárgyak, ismeretek megerősítése, fontossága
• osztályfőnökök támogató szerepe
• a folyosókon, udvaron, ebédlőben szelektív hulladékgyűjtők kihelyezése
• a faliújságokon, illetve az ajtókon elhelyezett figyelemfelkeltő táblák (energiatakarékos használat például a villamos energia esetében)
• megfelelő zöld terület biztosítása az udvaron
• a megújuló energiaforrások hasznosítása
• ökotanterem kialakítása
2) DÖK programok
• szelektív hulladék gyűjtésének megszervezése (papír, műanyag palackok, egyéb begyűjthető környezetet terhelő anyagok…)
• a folyosókon elhelyezett szelektív gyűjtők folyamatos használatának előnyeit hangsúlyozó DÖK hirdetések különböző iskolai területeken
• folyamatos szárazelem gyűjtés
• az iskolai étkeztetés során műanyag poharak, tárolók környezetterhelésének csökkentése érdekében az osztályokban elhelyezett segítő plakátok
• a zöld környezet gondozása, kert gondozása (faültetés, virágosítás), hétvégi akciók, a szülők meghívása, családi programok, közösség építő tevékenység is egyben
• az iskolában a bejövő kisdiákok segítése a környezeti kultúrában, ennek támogatása, közös programok, kirándulások szervezése, erdők védelme
• kisebb diákoknak életkornak megfelelő előadások szervezése
• tantermek havi értékelése, környezetvédelmi szempontok szerint is
• hogyan éljünk az iskolában, hogy a környezeti terhelések csökkenjenek, beszélgetések, ezek rögzítése a DÖK programjában, nyilvánosságra hozása az iskola tanulói számára
• az éves tevékenységek értékelése
• jutalmazási lehetőségek kidolgozása
• hirdetési lehetőségek: iskolai DÖK nap, gyűlések, rádió, honlap, porta
• egy ÖKO-falu meglátogatása, Gömörszőlős, ahová az éves tevékenységekben legtöbbet vállaló diákok mennek el
IV. A diákokat ért hatások a DÖK programok során
1. Érzelmi területen
Fontos, hogy a gyermekek érdeklődve figyeljék a DÖK programjait és ott aktívan kapcsolódjanak ezekhez a tevékenységekhez, érezzék magukat jól. Ekkor nagyobb a befogadó készség, hiszen a gyermekek veleszületett kíváncsiságának, érdeklődésének kielégítése révén ez is elérhető. Megfelelő kapcsolat kialakítása (érdeklődés fenntartása, sikerélmény, kommunikáció). Együtt játszás, összetartozás, segítségnyújtás, önzetlenség, szabályok, szokásrend kialakítása – utánzással is a kisebbek esetében.
Érzelmi hatás:
1. A környezet iránti érzékennyé válni
2. Hatással lenni a saját környezetre – cselekvési élmény
2. Értelmi területen
Korosztálynak megfelelő információk átadása, megfelelő formában (szöveg, kép, tárgy, érzékeltetés, faliújság, iskolai rádió). Olyan élmények, érzelmi hatások kiváltása, közvetítése, amelyek megerősítik a cselekvésen keresztül szerzett ismereteket, az iskolai szelektív gyűjtések során.
A programok jó lehetőségeket nyújtanak arra, hogy a gyerekek maguk vizsgálódhatnak, megbeszélhetik a hulladékokkal kapcsolatos ismereteket, a feldolgozási technikákat, a környezet iránt érzékenyebbé válhatnak. Magyarázatkeresésre, elgondolkodtatásra indítjuk őket, fedezzék fel a világot, éljék át a cselekvési élmény örömét. A pozitív megerősítés hatására öntudata erősödik, személyisége fejlődik, hiszen a gyermek tapasztalati úton ismeri meg az őt körülvevő világot.
Az érzelmi többlet fokozza az értelmi fogékonyságot. A közös tevékenységek, a beszélgetések során ráérez az együttgondolkodás örömére, alakul kifejező- és problémamegoldó készsége, fejlődik gondolkodása.
Fontos a környezet mintája, a felnőttek cselekvései, a kortársak, nagyobb diákok példája, a motivációs helyzetek, a gyereket cselekvésre késztetik. A tevékenykedtető, mozgásfejlesztő, szemléltető környezeti hatások az aktív cselekedtetéssel fejleszti az értelmi képességet is.
A DÖK programjai hatással vannak a diákok iskolán kívüli környezettel kapcsolatos pozitív cselekvésekre is. A környezettudatos élet megismerése, megértése.
3. Erkölcsi nevelés területén
- Példamutatás
- A környezet iránti tisztelet
A legfontosabb cél: „figyelj oda, ismerd, tudd, tedd” – önként és mutass példát másoknak is. Fontos, hogy a pozitív szokáselemek tükröződjenek a cselekedetekben és minél több tapasztalatot szerezzenek arról a természeti, társadalmi környezetről, amelyben élnek. A Nemzeti Alaptanterv szerint is követelmény a természetszeretet, természetvédelem; a tisztaság, szépség igényének kialakítása, az összefüggések felfedezése, megtapasztalása. A gyermeket körülvevő világ megismerésében a közvetlen megfigyelésre és a tapasztalatszerzésre építünk. A természet szeretetére, környezetünk védelmére igen sok területen van lehetőség, de a kortársak által szervezett programok tehetik ezt akár teljessé, példát mutatva hogyan lehet pozitív viselkedéssel hozzájárulni a környezet megóvásához. Munka jellegű tevékenységekkel, olyan készségek, tulajdonságok alakulnak ki, amelyek pozitívan befolyásolhatják a gyermekek környezethez való viszonyát; közösségi kapcsolatait, kötelességeinek teljesítését. Pl. szelektív hulladékgyűjtés, kerti munka, rendcsinálás, szekrénytakarítás, játékok rendezgetése, válogatása, viráglocsolás, állatgondozás, madáretetés, itatás, kertlocsolás, komposztálás, stb. bizonyos hulladékok összeszedése, kivitele, szellőztetés, anyagok gyűjtése, stb. A gyermek önkéntességét, nyitottságát, megismerési vágyát, aktivitását fejlesztik ezek a közös programok.