Bulgárföldi Általános Iskola
A múlt
Iskolánk 1968-ban kezdte meg működését. Ekkor a 39. sz. Általános Iskola nevet kapta, majd 1993-ban a településrész nevét vette fel, ekkor lett Bulgárföldi Általános Iskola. Az iskola a bulgárföldi lakótelep szívében, a DVTK Stadionnal szemben lévő bérházak között, tömegközlekedéssel is jól megközelíthető helyen található.
A következő lényeges váltás 2001-ben történt, mikor az iskola csatlakozott a két tanítási nyelvű iskolák táborához. Akkortól a Bulgárföldi Általános és Magyar- Angol Két Tanítási Nyelvű Iskolaként működött.
2004-től a fenntartói rendelkezések figyelembe vételével a Bulgárföldi Általános és Magyar- Angol Két Tanítási Nyelvű Iskola bázisiskolaként üzemelt, tagiskolái az Erenyői Iskola és a Kuti István Iskola.
Miskolc Város Megyei Jogú Közgyűlése 2007 júniusában jogutóddal megszüntette –többek közt- a perecesi Kuti István Iskolát, melynek tanulóifjúsága a Bulgárföldi Általános és Magyar – Angol Két Tanítási Nyelvű Iskolában, illetve az Erenyői Tagiskolában került elhelyezésre. A 2007/2008-as tanévet -a perecesi Kuti István Tagiskola megszűnése után-jogutódként együtt az Erenyői Tagiskolával, új kollégákkal és tanulóifjúsággal kezdtük. Ez mindenképp az egyik komoly, meghatározó fordulópont volt az iskola életében.
2012-től a 20/2012 EMMI rendeletnek megfelelően az iskola neve ismét Bulgárföldi Általános Iskola, a tagiskola a Bulgárföldi Általános Iskola Erenyői Tagiskolája lett.
2013-tól az addigi önkormányzati fenntartást az állami fenntartás váltotta fel, a működtetési feladatok továbbra is az önkormányzat (a Miskolci Közintézmény-működtető Központ) irányítása alá tartoztak. 2017-től a működtetést is a Miskolci Tankerületi Központ látja el.
2022/2023-as tanévben fenntartói döntés alapján a tagiskola működése szünetelt, ennek megfelelően az oktató-nevelő munka Bulgárföldön folyt. Ezzel egyidőben a szülők nyilatkozata és kérése alapján, a két tanítási nyelvű képzésben tanulók is általános tantervű képzésben részesülnek a továbbiakban.
A jelen
Iskolánkban az oktatás egy feladatellátási helyen történik. Jelenleg a 8 évfolyamon, 22 oktatási helyiségben tanulnak diákjaink, évfolyamonként 2 osztályban. Iskolánkban általános tantervű képzés folyik. Tanulóink főként Lyukóbányából és Perecesről, elenyésző számban a Bulgárföldi lakótelepről kerülnek ki.
Célunk, hogy tanítványaink alapkészségeit fejlesszük, korszerű, a mindennapi életben hasznosítható tudást szerezzenek, az egyéni tanulás módszertanát megtanulják, a gyermeki személyiség fejlődését tartsuk szem előtt. Osztályközösségeinket a gyermekközpontúság jellemezze, az egymás iránti toleranciájuk, a munkához való hozzáállásuk fejlődjön, a kitartás és kötelességtudatuk kialakuljon.
Munkánk során egyre nagyobb hangsúlyt kap az oktatás mellett a nevelés. Sikere elsősorban egy folyamatos, következetes, összefogásra épülő, egységes elvárások alapján működő pedagógiai tevékenységtől függ.
A tanítók nevelő munkáját nagyban segítik a napközis nevelők.
Nagy kihívás a jövő iskoláinak: az értékválsággal küzdő társadalmi viszonyok között a gyermekekből pozitív értéket követő és közvetítő együttműködni képes embereket nevelni. Ezek a hatások különösen felerősödve jelentkeznek a felső tagozatos tanulók körében és állítják nehézség elé a tanárokat.
A negatív hatások és magatartási minták hatásának csökkentése, a pozitív minták megerősítése közül a legfontosabb a szociális kompetenciák erősítése, fejlesztése.
Tanítványaink nevelésében nagy szerepet szánunk az érdeklődési körüknek megfelelő szakköröknek-, sport- és művészeti foglalkozásoknak.
A kompetencia alapú oktatáson az ismereteken alapuló, de a képességek, készségek fejlesztését, az alkalmazni képes tudást középpontba helyező oktatást értjük. Ez a tudás alapozza meg az egész életen át tartó tanulást, ez teszi képessé az egyént életcéljai megvalósítására, a változó körülményekhez való alkalmazkodásra.
Előtérbe helyezzük a kooperatív módszereket, az új tanulásszervezési eljárásokat.